איך איפיון אתר אינטרנט מגדיל את ההפניות ממנו וחוסך בעלויות הקמת אתר

את ההשראה לפוסט הזה קיבלתי תודות לשני פרויקטים של בניית אתר אינטרנט על וורדפרס שבניתי לאחרונה:
בפרויקט אחד נכנסתי לתמונה אחרי שהלקוחה סגרה אפיון אתר מסודר כתוב
ובפרויקט השני נכנסתי לתמונה אחרי שהאתר כבר היה באוויר יותר משנה אבל הוא לא הביא עבודה.

אחת המחשבות הראשונות שחולפות בראש של בעל עסק שרוצה לשווק דרך האינטרנט היא: אני צריך לבנות אתר אינטרנט.

בכלל, הרוב מאמינים שאי אפשר לשווק באינטרנט ולהביא לקוחות לעסק בלי אתר אינטרנט (שזו טעות, אלא שאת התשובה לאיך משווקים באינטרנט בלי אתר אינטרנט תוכלו לקבל כאן – ולא בפוסט הזה).
תודות לאמונה הזו הצעד הראשונה שבעלי עסקים רבים ממהרים לעשות הוא להקים אתר.
הם משקיעים הרבה זמן וכסף בבניה כדי לגלות במרבית המקרים שהאתר לא מצליח להביא לקוחות חדשים לעסק.

הפוסט הזה מיועד לכם אם אתם עומדים לבנות אתר אינטרנט בפעם הראשונה או אם יש לכם אתר אינטרנט עתיק
ואתם מבינים שהוא לא עושה את העבודה, לא מביא לקוחות.

מתי אתר אינטרנט ממלא כמו שצריך את התפקיד שלו ?

אולי הייתי צריך להתחיל דווקא בשאלה:

מה התפקידים של אתר אינטרנט ואיך תדעו אם אתר האינטרנט שלכם ממלא את התפקיד שלו ביעילות?

אז ככה, תפקיד האתר משתנה מעסק לעסק לפי סוג העסק והמודל העסקי שלו אבל אם נעשה הכללה גסה אפשר לומר בביטחון שבמסגרת התפקיד שלו, האתר צריך:

  1. לסייע להביא לקוחות פוטנציאליים חדשים לעסק
  2. לעזור לעסק להציע שירותים ומוצרים (ולמכור אותם)
  3. לסייע בפיתוח מערכת יחסים עם הלקוחות (חדשים וותיקים)
  4. לבנות סמכות מקצועית לבעל העסק (במידה והעסק מבוסס על מקצועיות בעליו)
  5. לספק את הסחורה במידה ומדובר במוצרים דיגיטליים
  6. להיות כרטיס הביקור של העסק

ישנם תפקידי משנה נוספים לאתרי אינטרנט שונים אבל אלה באמת העיקריים.

כדי לבדוק את יעילות האתר שלכם, אתם יכולים לבחון אותו בעזרת רשימת השאלות הזו. תשובות כנות יעזרו לכם להבין אם צריך להעביר את האתר מתיחת פנים שיווקית.

אחת הסיבות העיקריות שבגללם האתר לא מצליח למלא את התפקיד שלו היא שלא בוצע לפני ההקמה תהליך שנקרא “אפיון האתר”.

אפיון אתר אינטרנטמה זה תהליך אפיון אתר ?

תהליך אפיון אתר הוא תהליך תכנון מוקדם של האתר שעונה על אוסף שאלות שמכוונות להבטיח שהאתר יתמוך בהשגת המטרות העסקיות והתפקידים שמיעדים לאתר.

הוא לוקח בחשבון מראש את המוצרים והשירותים של העסק ומספק תשובה איך האתר יתמוך בקידום המכירות שלהם האלה גם מבחינת ההתמצאות של הגולש באתר (כלומר מבחינת מבנה) וגם מבחינת סוגי התוכן.

שלב אפיון האתר חשוב לבניה של אתר תדמיתי שיווקי פשוט לא פחות מאשר לבניה של אתר מורכב (לדוגמה אתר עם חנות אינטרנטית).

דמיינו לעצמכם קבלן בניה שהיה מתחיל לבנות בית בלי תכנית ארכיטקטונית מפורטת.
בגדול – אפיון אתר הוא מסמך שמפרט אילו אלמנטים יהיו באתר, היכן ימוקמו האלמנטים האלה, איך הם ישרתו את הגולשים ואיך הם ישרתו את העסק.

הסוד של אתר אינטרנט שיווקי שמביא לקוחות הוא

תכנון מוקדם עם הסתכלות של 360 מעלות כשאתם רואים מול העיניים הן את הצרכים של הלקוחות שלכם והן את הצרכים של העסק שלכם בו זמנית.

בעיני אפיון טוב לאתר נוגע הן בהגדרות השיווקיות של האתר ועונה על השאלות החשובות ביותר להצלחה בשיווק והן בדרישות הטכנולוגיות.

אם בחרתם ליצור מסמך אפיון אתר בעצמכם, הנה השאלות החשובות שתרצו לתת עליהם תשובות בכתב

– מה המטרות והיעדים השיווקיים של האתר?
– מי קהל היעד של העסק?
– איך תפנו אל קהל היעד בצורה הטובה ביותר?
– איפה תמקמו את האלמנטים השונים שמובילים להשגת המטרות השונות ?
– מה המבנה הנכון שמצד אחד יתמוך בקהל היעד ומצד שני ייתמך ויקודם אורגנית בגוגל ?
– מהם נושאי הליבה של האתר וביטויי המפתח שיביאו את האתר למקומות הטובים ביותר בגוגל?

– סגנון העיצוב
נסו לדמיין איך הייתם רוצים שהאתר יראה. מה יהיה סגנון העיצוב של האתר? (חדשני, ענייני, רך, תקיף, צבעוני, רומנטי, נקי, מודרני, אלגנטי)

נסו לדמיין מהו מבנה התוכן הכללי שיוצג באתר ובדף הבית בעיקר, כמה טקסטים להציג בעמוד הבית, תמונות, וידיאו.
ככל שתתארו יותר תקלו על עבודת המעצב ותחסכו את זמני העבודה שלו ושלכם איתו.

אפשר גם בשלב הזה להיכנס לאתרי תבניות עיצוב או website themes ולקבל רעיונות מתוך מבחר התבניות, נסו לחפש לפי ביטויי מפתח שתואמים לעסק שלכם כך שאולי תיתקלו בתבנית שתהיה “תפורה” לאתר העתידי שלכם.

– מה האתר יכלול
הכינו רשימה של פיצ’רים שאתם רוצים שיהיו באתר שלכם – גלריית תמונות לעבודות או פרויקטים, אפשרות לסליקה או תשלום מכוון, מערכת תגובות ושיתוף במדיה החברתית, פורום, אזור סגור לחברים / מנויים / לקוחות משלמים בלבד, יחידות תוכן ייחודיות החוזרות על עצמן כמו עבודות צילום, פרויקטי בניה, מסלולי טיולים, יצירות אומנות, האם נדרש מנוע חיפוש פנימי לתוכן הזה? קטעי וידאו או אנימציות, טפסים שונים כמו צור קשר, שירות לקוחות, הרשמה למועדון לקוחות או מוצר מגנט חינמי וכו.

מה יש לכם ביד בסוף תהליך אפיון אתר ולמה זה משמש?

התוצאה של תהליך אפיון אתר הוא מסמך שכתוב בצורה פשוטה וברורה מחד (ללא שימוש בשפה טכנולוגית בלתי קריאה) ומדויק ומובנה בצורה שנותנת מעט מאד מקום לפרשנות

אין כמובן שום מניעה שבעל העסק עצמו יכתוב את האפיון, אבל אם ההתלבטות היא אם לכתוב לבד או לא לעשות בכלל , שווה לקחת בחשבון שיש מחיר יקר לבניית אתר אינטרנט ללא מסמך אפיון בכלל.

מה תעשו עם מסמך אפיון האתר?

  1. שופינג. מסמך אפיון האתר מאפשר לכם לבחון כמה בעלי מקצוע ולאמוד את ההשקעה שלכם על סמך כמה הצעות מחיר.
    בדיוק כמו בשוק הדיור שכשיש לכם תכנית אדריכלית, הקבלן חייב לעמוד לספק בית כמו בתכנית – כך גם בבניית האתר.
    בונה האתר יהיה חייב לספק לכם את הכתוב במפרט (במסמך אפיון האתר).
  2. תהיה לכם תמונה ברורה לגבי מה אתם עומדים לקבל ואיך האתר הזה עומד לשרת אתכם.
    אתם מחזיקים במושכות של כל הפרויקט הזה ויש לכם שליטה למרות שאין לכם ידע בבניית אתרי אינטרנט…

אפיון אתר חוסך לך כסף

כלל האצבע אומר: ככל שהאפיון מורכב ומפורט יותר – כך גדל הסיכוי

  1. שהצעת המחיר מבונה האתר תהיה מדויקת יותר ולעיתים אפילו נמוכה יותר.
  2. ששביעות הרצון שלכם כלקוחות (וגם זו של המתכנת) תהיה גבוהה יותר.

אפיון מפורט הוא תמיד Win-Win.

דילוג על שלב אפיון לאתר יכול להביא לתוצאות עסקיות נמוכות או במקרה הגרוע לחוסר תוצאות בכלל – אולי יהיה לכם אתר “יפה” אלא שהוא לא יביא לקוחות אל העסק דבר שתמיד מביא לאכזבה ומפח נפש שלא לומר הוצאה חוזרת על בניית אתר חדש.

האם לעשות אפיון אתר לבד או עם איש מקצוע ?

אני אגיד את זה הכי נקי: אפיון אתר הוא מקצוע בפני עצמו.

יש מקצוע שלם של אפיון מערכות מידע, או תכנון מערכות UX ו UI. הפוסט הזה לא מתיימר ללמד אתכם את המקצוע ולא יהפוך אתכם למאפייני אתרים מקצועיים.

ובכל זאת, אם אתם אנשים שמעדיפים לחסוך בהוצאות, שאוהבים ללמוד עצמאית ורוצים לעשות לבד, נמליץ לכם להיכנס לתהליך הזה עם הנחיה צמודה של קרן כהן במסגרת ההדרכה: “איך לאפיין אתר אינטרנט” שם תקבלו גם את התבנית של מסמך אפיון אתר.
אם זה מעניין אתכם- בקשו פרטים מכאן.

עדיין, עם יד על הלב, מרבית בעלי העסקים מקבלים מסמך אפיון אתר מקיף, מדויק ואפקטיבי כאשר הם שוכרים את שירותיו של מאפיין עם ניסיון (בפרט כאשר מדובר באתר גדול) .

גם אם בחרתם שלא לשכור את שירותיו של מאפיין ולחסוך בשלב הזה, לכל הפחות וודאו שאתם מקבלים איזשהו מסמך בסיסי שמתאר מה תקבלו בסוף. אתם לא רוצים לקנות חתול בשק.

אני יכול לספר לכם שעם כל הלקוחות שהקימו אצלנו אתרי אינטרנט אני פותח עם תהליך מקדים של אפיון האתר כחלק מהקמת האתר.

אפילו אגלה לכם: ישנם לקוחות שאני עושה להם אפיון אתר ובסוף התהליך, אחרי שגילינו מה הצרכים של האתר ומה סדר הגודל שלנו, אני והלקוחות דנים ביחד מי הכתובת המתאימה לבניית האתר.

“כדי לבנות אתר שיביא לעסק לקוחות חדשים, חשוב שהוא יהיה מותאם לאנשים שמחפשים בדיוק את השירות או המוצר של העסק” כך כתב עמוס פיק באתר מכון השיווק הישראלי אחרי הריאיון איתי (אתם יכולים לצפות בראיון כאן)

מה כולל אצלנו תהליך אפיון אתר ?

הדרך שאנחנו בונים אפיון לאתר כוללת שלושה שלבים:

בשלב הראשון אני שולח ללקוחות שאלון אפיון אתר מפורט.
השאלון מוביל לחשיבה מעמיקה על מטרות העסק.
התשובות לשאלון עוזרות לנו לבדוק את הענף של הלקוח, ביצוע חקר ביטויי מפתח וסיעור מוחות.
בשלב הזה לקוחות רבים מקבלים החלטות עסקיות חדשות ומגלים אפשרויות שלא חשבו עליהן לפני כן.
השלב מסתיים במשלוח השאלון המלא אלינו בחזרה.

בשלב השני אנחנו מעבדים את השאלון למסמך אפיון ראשוני ושולחים לסבב ראשון של מסמך האפיון שכולל את כל החלק של אפיון המטרות והיעדים, המוצרים וקהל היעד יחד עם הערות והנחיות למיקוד.
במסמך אנחנו מציגים אפשרויות שונות ומובילים לקבלת החלטות שעוזרות לייצר את התכנון המתאים ביותר לעסק (שלך?).

במקסימום, התהליך הזה חוזר על עצמו ב 3 סבבים שבכל אחד מהם אנחנו מתקדמים בתהליך האפיון, ממקדים ומזקקים את הרצונות שלך לדיוק הגבוה ביותר תוך הצגת היתרונות והחסרונות של כל דבר.

אנחנו מבצעים את התהליך הזה יחד בצמידות ושקיפות מלאה תוך מתן הסברים מלאים כדי להבטיח שהתהליך ייצר תשובות ותוצר סופי בשיתוף פעולה מרבי.

חשוב לי להדגיש, אנחנו לא מתכננים עיצוב מסכים (ממשק משתמש- UX )

בשלב האחרון לאחר שהסכמנו על כל סעיפי המסמך אנחנו מכינים מסמך אפיון מקצועי של האתר.
את האפיון תוכל לקחת אל כל בונה אתרים לקבלת הצעת מחיר או שתוכל לקבל הצעת מחיר מלאה מאתנו לפיתוח האתר.

במידה וזה מעניין אותך בנקודה הזו של הזמן, מבחינתנו המטרה הראשית היא להכין לך מסמך אפיון אתר מקצועי ומפורט שיוביל להקמת אתר אינטרנט שמביא לתוצאות עסקיות ברות מדידה.

אז רגע לפני שממהרים לבונה האתרים או לבן של השכנה :-), אני מזמין אתכם לבחון מה החלופה שמתאימה לכם להכנת אפיון אתר ורק לא לוותר על השלב הזה:

  1. ללמוד עצמאית ולעשות לבד – מכאן אפשר לבקש את הפרטים
  2. להזמין ממאפיין אתרי אינטרנט
  3. להזמין תהליך אפיון אתר מקצועי (אפשר לפנות אלי מכאן)
  4. לפנות אלי ולקבל הדרכה בתהליך אפיון האתר שלכם.

מקווה שעזרתי לכם ואם יש לכם כל שאלה בעניין, אשמח מאוד לענות לכם,
עדיף שתכתבו בתגובות של האתר ולא של הפייסבוק כי כך בטוח אראה כל תגובה שלכם בכל זמן שתגיעו לכאן 🙂

שתף את הפוסט הזה

אודות הכותב

איתן גינוסר, 44, חי ונושם שיווק באינטרנט במהלך 6 השנים האחרונות,
מוביל את מחלקת בנית אתרי וורדפרס וממונה על כל ההיבטים הטכנולוגיים הכרוכים בניהול מערכות שיווק באינטרנט לעסקים.

בעל ניסיון רב בתחום מערכות ניהול תוכן, הקמת אתרי וורדפרס, עבודה עם תוכנות גרפיות, תוכנות לעריכת וידיאו ואודיו מערכות דיוור אלקטרוני ורבות אחרות.

בנוסף לידע הרחב, הדיוק והקפדנות מביא איתן מידה עצומה של נאמנות ללקוח ולפרויקט, איכויות נדירות שמצטרפות לכל פעילות ויישום הלכה למעשה באינטרנט.

בוגר קורס מאמנים ויחד עם כל הכלים באמתחתו מתחבר ונהנה להקים אתרים על מערכת וורדפרס, להטמיע תהליכי שיווק באינטרנט, להטמיע מערכות שיווק בדוא”ל אלקטרוני וליישם תהליכי ופעולות שיווק ברשתות החברתיות.

אוהב להעביר, ללמד ולייעץ בנושאים הטכניים ועל הכלים הזמינים לשיווק באינטרנט.

תגובות

עדין אין תגובות בפוסט זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

  • הפוסט הבא
  • לפוסט הקודם

Powered by WishList Member - Membership Software