“אנחנו מפסיקים לשווק” – עשה את שלו
ביום חמישי שעבר הוצאתי מייל שהכותרת שלו הייתה: “אנחנו מפסיקים לשווק”
כצפוי, המייל הזה נקרא על ידי המוני אנשים אבל אחד מהם, לקוח מוערך שלנו שבנינו לו בלוג,
פתח את המייל, השקיע את הזמן בצפייה בשיעור ואז, בחמת זעם כתב אלי את המייל בהמשך.
למען הגילוי הנאות, ביקשתי ממנו אישור לצטט את המייל שלו כי יש פה שיעור בשביל כולנו…
הנה המייל, בלי שערכתי, שיניתי או החסרתי.
דרך אגב, כשהוא אישר לי להשתמש בו הוא ביקש שאשאיר את ה”צעקה”
אז א’ – הצעקה כאן במלואה ואני בטוחה שחלק מהקוראים יזדהו איתך ואיתה.
קרן שלום
כמובן שהכותרת של “אנחנו מפסיקים לשווק” משכה את תשומת ליבי וכשנכנסתי לקישור
וקראתי את ההבטחה זה נשמע לי עוד יותר מעניין.
א מה מה, כשכבר התיישבתי עם הקפה להקשיב לך למרות האריכות ולמרות שאני היום
כמעט ולא מקשיב ולא קורא אף אחד!! התברר לי תוך כדי המצגת ששוב אין כאן שום דבר חדש,
אלא רק הרבה מאותו הדבר.
מה? באמת זה שצריך לתת תוכן איכותי, ולשתף וכו’וכו’ ובלי לדחוף מכירה, זה באמת שיטה חדשה?
נו באמת, האיש לא מחדש דבר ולא חצי דבר, אני נותן יופי של תכנים כבר למעלה משנה וחצי ורואה קדחת!!!
ואני אומר לך עוד משהו למרות הביקורת שאולי לא תשמחי לקרוא,
נדמה לי שאתם = עולם השיווק באינטרנט חי לו בתוך בועה, בועה עצומה וענקית,
אני חושב שזה נהיה כ”כ קשה עד שחלק נכבד התבלבל לו לרגע בין החיים האמתיים לבין האינטרנט והחליף את היוצרות.
מה את באמת מציעה לי את כול הכאב ראש הזה שפרסמת במצגת? מה אני משרד שעוסק בשיווק כמוך?
הלא את מציעה לי לעסוק כול יום חצי יום בשיווק לפחות?!!!
מעבר לזה שאני בז להמוניות הזו שצומחת מ”בית המדרש האמריקאי“,
למי לכול הרוחות יש בכלל זמן לזה?
זה הפתרון שלך לעסקים קטנים כמוני?”
אני מצטער על הטון, אבל את יודעת התאכזבתי מאוד, לרגע חשבתי שאולי יש כאן באמת איזו בשורה…
אני קיבלתי החלטה לחזור לעולם השפוי והרגוע של החיים המציאותיים לא הוירטואלים,
מחקתי באחת את רוב רופאי האליל מהמייל שלי ואני פונה לי לדרכים אחרות.
לך מכול מקום אני מאחל הצלחה,
א’ – אדריכל
כמו שאמרתי, יתכן והמילים של א’ מעוררות אצלך הזדהות, יכול להיות שהן מעוררות שאלות ויכול להיות שהן מעוררות התנגדות.
אני הודיתי בתוכי ל-א’ על המייל שכתב אלי כי זה לגמרי חלק מהעניין: להיות בקשר עם הקהילה ולהיות מסוגלים לתקשר ולהרגיש אחד את השני. אז קודם כל, הודיתי לו על שהוא כתב אלי.
דבר שני, באמת הבנתי אותו. הוא מתוסכל ומאוכזב ממה שהוא חווה כמאמצי שיווק אלא שאני התבוננתי בו מהצד במשך שנה ואפילו יותר, ומה אני אגיד לך: דברים שרואים מכאן לא רואים משם.
כי מכאן, יש לנו עוד לקוחה נפלאה. גם היא אדריכלית.
גם השם שלה מתחיל באות א’, היא לא בקשה להישאר בעילום שם (שמה אפרת מאירי),
ולהבדיל אלף הבדלות, אצלה חוויית השיווק באינטרנט הפוכה לחלוטין.
הנה מה שהיא כותבת :
אני עצמאית כמעט שנתיים.
התחלתי את העסק שלי, כמשהו זמני, מתגלגל בין עבודות, כשבעיקר עשיתי את מה שידעתי לעשות ולא את מה שאני באמת רוצה לעשות או מוכשרת לעשותו.
לא הבנתי את כוחות השוק, לא הבנתי כיצד הלקוחות שלי חושבים ומתי הם זמינים לחשוב על תכנון אדריכלי ומתי הראש שלהם עסוק בהחלטות והוצאות אחרות.
לא ידעתי כיצד לארגן את הזמן שלי, מה, מתי, כמה ואיך לפרסם.
עשיתי המון טעויות שיווקיות שהביאו אותי באוגוסט 2010 כמעט לסגור הכל ולחזור להיות שכירה.
ואז גיליתי את ערכת השיטה לשיווק באינטרנט של קייסי קולג’ וקניתי אותה.
בעזרת הערכה למדתי לזהות את עצמי בעסק, לזהות את העסק בין שאר העסקים הדומים שלי
ובעיקר להבין את הלקוחות שלי.
בעזרת החממות אני לומדת איך לבנות מערכת שיווקית המתפתחת עם הקצב שלי.
הערכה נתנה את הבסיס לתוכנית שיווקית וגם עסקית.
הערכה עזרה לי להתכוונן ולהתמקד בעסק.
בנוסף בניתי אתר שהוא בסיס האם של השיווק. יותר מזה, האתר בנוי לפני מבנה העסק והעסק תומך באתר.
בהתחלה פקפקתי ביכולת שלי ליצור קהילה, להשתמש ברשימות תפוצה,
ביכולת שלי להגיע לקהלים של אנשים ולא ע”י פניה ישירה אליהם.
כיום כ-3 חודשים אחרי שהאתר עלה, אני יכולה להגיד כי הדרך הזאת פועלת.
זה לא תהליך פשוט, ולא אשקר, היו עליות וירידות, היו תסכולים ואכזבות והרבה חוסר הבנות והתנגדויות.
אך כיום, שנה אחרי, אני נמצאת במקום שלא האמנתי שאוכל להגיע אליו כשהעסק שלי רק בן שנתיים.
אני מקבלת הפניות דרך הרשת, אני מצליחה למתג את עצמי ולבדל אותי מהאדריכלים האחרים בשוק,
יצאתי מאזור הנוחות שלי בתפיסה העסקית והניהולית ובעיקר הבנתי עם מי אני רוצה לעבוד וכיצד הם חושבים ופועלים.
איך זה יכול להיות שמאמצי השיווק של שני אנשים מאותו תחום,
באותו המקצוע ועם אותה השיטה מניבים תוצאות שונות ?
במילים אחרות: מה אנחנו יכולים לקחת מהמקרה הזה ?
1. להגיד זה דבר אחד ולעשות זה דבר אחר
א’ טען שהוא נתן במשך שנה וחצי תכנים בחינם ו”קדחת”.
בפועל, שנה אחרי שסיימנו לבנות לו את הבלוג לא נוסף שם ולו פוסט אחד.
כלומר: בין אמר ועשה יש מרחק ת”‘ק פרסה.
אפרת לעומתו, לא זאת בלבד שבשנה הזו כתבה הפיצה וקדמה עשרות מאמרים, היא גם בחרה להקים אתר אחר משודרג על פני האתר שהיה לה ולשווק על פי השיטה הזו, בעזרת הבלוג שלה והמדיה החברתית.
התוצאה היא שא’ לא ראה תוצאות עסקיות ואילו אפרת מקבלת 5 פניות חדשות מידי חודש (ובעולם האדריכלות זה לא מובן מאליו).
2. שיווק ומכירה הולכים יד ביד וחשוב שהם ימשיכו ללכת יד ביד כי אין שום פסול במכירה ובטח לא בשיווק. העניין הוא, כיצד משווקים ואיך מוכרים.
אפרת, בנוסף לכתיבת התוכן והפרסום שלו בבלוג, עושה פעולות יזומות לקידום המכירות שלה.
היא משלבת חשיבה שיווקית, תכנון ועשייה בכל יום ויום מימות העבודה שלה כי היא הבינה די מהר אחרי שהיא קנתה את ערכת השיטה לשיווק באינטרנט שלא מספיק ללמוד שיטה ולא מספיק להכיר כלים – חייבים לחשוב שיווקית ולפעול נכון ולרוחב.
התוצאה היא: יש לה תמהיל שיווק שלוקח בחשבון משתנים שונים שמשפיעים על התוצאות השיווקיות.
3. זמן, לו היה לי עוד זמן…
בעניין הזה נראה לי שכולנו חותרים באותו הקייק.
יש מישהו שאלוהים נתן לו יותר מ- 24 שעות ביממה ? יש מישהו שנשאר לו עודף מ- 24 שעות ביממה ?
אם יש למישהו, אני מוכנה לקבל את העודפים. אבל נראה לי שאין מישהו כזה…
לכולם יש את אותה עוגת זמן והטענה של א’ לגבי היקף הזמן שצריך להשקיע בשיווק נכונה ולא נכונה.
מצד אחד צריך להבין ששיווק (ולא משנה באיזה ערוץ) דורש השקעה קבועה, תדירה ולטווח ארוך – כדי שיניב פירות.
מצד שני צריך להבין שאם משקיעים המון זמן ואנרגיה באיסוף עוד ועוד ידע ומידע על כלים ושיטות אבל לא מיישמים אותה בשיטתיות – אין תועלת בכל הלימוד הזה, אפילו כשמדובר בחומר על שיווק.
ההצעה היא: קחו את עוגת הזמן שמוקדשת לעסק שלך ותחתכו פרוסה של 30% ממנה לטובת השיווק.
את הפרוסה הזו תחלקו לכל הפעולות שאתם צריכים לעשות במסגרת השיווק בכלל והשיווק באינטרנט בפרט.
צידה לדרך:
יש המון ידע, יש המון תוכניות, יש המון קורסים – יש המון מהכול ולכן מאוד קל להתבלבל ולאבד את הכיוון והדרך.
סמנו לכם צפון, תבחרו לכם מצפן, וצאו לדרך בידיעה ובחירה שהפעם אתם הולכים את הדרך כולה.
מתי כספי שר את זה הכי טוב:
“עוד תראי את כל הדרך,
עוד תלכי בה היא שלך,
גם אם לא תהיה תמיד קלה
תביטי ותראי את כל הדרך
תקבעי את מסלולה
תעברי את כל הדרך כולה….”
מה התובנות שלך מהסיפור הזה? מה המצפן שלך ?
מה עוזר לך ללכת את כל הדרך כולה ?
או אולי, מה מעכב אותך מללכת את כל הדרך כולה ?
מחכה לשמוע ממך,
הי קרן.
מאד נהניתי לקרוא את הפוסט הזה. אהבתי את הדואליות בין 2 מקצוענים מאותו התחום ואת התוצאות השונות שהם מדווחים עליהם. אני מנסה לראות את המצב דרך העינים שלהם ולא בשיפוטיות מהצד. ואכן לא קל לא’.
יחד עם זאת, מניסיוני בחיים למדתי שיעור נפלא מהים (אהבתי את הדוגמא שלך לקייק).
כדי לחצות את הים, צריך לעבור את הגלים שבחוף.
ומי שניסה לשחות למרחקים או אפילו להפליג יודע שזה מאמץ רב שדורש ריכוז כל הכוחות. הפיזיים והמנטליים.
הרי איזו תועלת תצמח לי אם אבוא בטענות לגלים?
הכוח בהתקדמות טמון ביכולת ההתמודדות ובהכנות שעשיתי עם עצמי.
עם כל הכבוד למאמנים ולמורים, ויש לי המון כבוד, בסופו של יום, אנחנו עושים את הדרך בעצמנו.
לדעתי הציפיה לתוצאות מהירות ומידיות, היא אחד הגורמים לאכזבה, ליאוש ולהרמת ידיים.
(כיום, גל בפרצוף בים, זה אחד מהדברים שמסבים לי עונג ואיני מזוכיסט כלל).
אני מאחל הצלחה לכל מי שאני מכיר בשמחה כנות ובאהבה כי אפקט הפרפר פועל בכל המישורים.
הי איציק
אהבתי את ההקבלה לשחייה
אני מבינה מזה שאתה שחיין ?
🙂
אין ספק שהכלים עובדים והתוצאה היא פונקציה של בחירה איך אני משתמש בכלים.
קרן, כידוע לך אני מעריכה ומוקירה את הידע שלך ואת דרכך להפיץ אותו.
לגבי אפרת, שזכיתי גם להכירה, אין ספק שבעזרת השיווק שלה באינטרנט, שאין ספק שדורש ממנה עבודה רבה, היא זוכה לתוצאות. בנוסף לכשרון המבורך שיווק שיווק שיווק זו מילת מפתח.
מעריכה מאוד את היושרה להעלות גם תגובות אחרות..
הי בלה,
אני מאמינה שאחת החובות שלנו כמורי דרך היא להראות שלא הכול ורוד
שיש קשיים, ויש אתגרים והדרך פעמים רבות מציבה בפנינו מלכודות אבל
זה לא אומר שצריך לרדת מהדרך ולעוף אל מחוץ לשוליים
זה אומר שצריך לחשוב איך עוברים את הדרך הזו טוב יותר
שנה טובה ומקסימה
קרן
שלום,
אני מוסיף את קולי לאלה שמבינים ללבו של א’. המורה (שאני נמנה עליהם), המשווק המדופלם, המאמן האישי משווקים את מרכולתם כמידה אחת מתאימה לכולם. אבל מוסיפים (בדרך כלל בדיאבד) שלא כל הכלים מתאימים לכולם – כל הכלים הם חלק מהשיטה אבל צריך לברור את המתאימים וזה בדרך כלל קורה בשיטת הניסוי והכשלון – היועץ השיווקי ממליץ וא ז ההמלצה משתנה ומשתנה ובסוף כל האחריות על מי שמבקש יעוץ. בתחילת כל התקשרות הלקוח מגורה על ידי כל מיני משפטי מחץ שגורמים לציפיות לעלות באופן שאינו תואם את המסלול הממוצע גם אם יש לך מוצר טוב (שלא נדבר על אלה שמצפים אבל המוצר או השרות שלהם לא מספיק טוב).
נושא זמן ההשקעה גם הוא מעניין. אם פירסמתי מאמרים שנה וחילקתי את ידיעותי לכל מבקש ובכל זאת מסיבות לא ידועות אין תוצאות, המורה המאמן המדריך “לא דבקת בדרך מספיק זמן”… התגוננות בעיתית משהו… מישהו יכול לערוב לא’ שעוד שנה של מאמץ הייתה מניבה פרי? אין ערובות ושוב זה קשור לתאום ציפיות.
ואחרון חביב, המשווק המדופלם מסוגל להשתמש בכל דבר (גם תסכול וכעס של לקוח) כדי למשוך לקוחות חדשים.
ואחרון חביב באמת, כל התעשיה הזאת שקייסי נמנה על הטובים שבה, מבוססת על 50% כשרון, 50% מאמץ ו-50% מזל ותזכרו ש”אם אין אני לי מי לי” …
שלום.
שלום איל,
אנחנו לא מכירים ובכל זאת אני שומעת נימה של ציניות וביקורתיות בתגובה שלך…
אם ניסיונותיך העלו חרס, שווה לבדוק מה נעשה, איך נעשה ואיפה או מה צריך לתקן
זה תהליך נכון של יצירה ושיפור
בכל ארגון וחברה מודדים, מנתחים, לומדים ומשפרים- לא אומרים ישר – השיטה לא עובדת.
למה עסקים קטנים מאשימים ??? למה עסקים קטנים לא מאמצים את מה שעובד כל כך טוב בארגונים: ניטור, מדידה ולמידה ?
כמו בכל מערכת יחסים, לכל אחד מהצדדים תפקידים במערכת היחסים, וגם כאן, בתעשיית מלמדי השיווק ולומדי השיווק.
הדוגמה המחישה מאוד יפה שלא מדובר באי לקיחת אחריות או בהאשמת הלקוח בחוסר התמדה
הדוגמה המחישה שמדובר באותו מקצוע, באותה השיטה ובתוצאות שונות.
הכוונה היתה להראות מה ההבדלים בין שני המקרים, הן בעשייה והן בתוצאות.
על זה אשמח לשמוע את דבריך
ולסיום, 50+50+50 הם 150 הרבה יותר ממאה אחוז מה שאומר שמדובר גם בידע וניסיון ולא רק במאמץ, כשרון ומזל
בהצלחה לך
שלום קרן,
לא התכוונתי להיות ציני אבל הצלחת לגרום לרצות להתגונן…
אנחנו דווקה די מצליחים (אולי קצת לאט ממה שחשבנו) מתכננים, מנטרים, משפרים ובעיקר שמים את כל הדגש על חווית המשתמש (ואת?).
עסקים קטנים (העסק שלי לא קטן, הוא חלק גדול מעולמי) מאשימים בגלל:
1. הכסף יוצא לבעל העסק מהכיס הרדוד
2. “מבטיחים” להם הבטחות אבל לא ממש מתחייבים לתוצאות
3. לא מתאמים להם ציפיות – המיילים שאתם שולחים (כתעשיה, אולי לא את ספציפית) מיועדים לגרום לבעל העסק הקטן לחשוב שהפתרון מעבר לפינה, לא אומרים לא שהפינה היא אי שם בסיבר ספייס, מקום שבו השפה והכישורים הנדרשים חדשים לרוב ולאו דווקה נרכשים בקלות.
4. לא רק עסקים קטנים מתנערים מאחריות.
בקוסמוס שאת מתארת יש “שיטה” ו”מקצוע” ובדיקת תוצאות. מי כמוך יודע שזה כל כך הרבה יותר מורכב.
אני למשל, לא מוכר לכל לקוח שנכנס. יש מצבים שבהם אני יודע לזהות שהשרות שלנו לא מתאים. עדיין מדובר בשיטה ובתלמיד…
הקורא הביקורתיסקפטי יודע ששני מקרים לא מאפשרים ניתוח סטטיסטי. הניתוח הוא עלילתי ואת העלילה אפשר לפתח לכל כיוון. האתר של האדריכלית באמת מושקע אבל על האדריכל אני יודע הרבה פחות. אז קשה להיות נחרץ במצב כזה. אני מפרסם דף באתר שלנו שמכיל משוב חיובי מלקוחות. בנוסף אני גם אוסף נתונים למדוד שהשיטה שלנו אכן עוזרת לתלמידים לגשר על פעריםקשיים ולהצליח. ואם כל המאמץ שלי בתחום אני יודע שהעזרה שאני מספק לבדה לא יכולה להיות הגורם הבילעדי להצלחה (הילד מתפתח ומחכים מעצם קיומו היומיומי, עדיין הולך לבית ספר, יש לו אבא אמא…). באותה מידה גם לא הגורם הבילעדי לכשלון. ואת זה, האחריות המשותפת, אני מאד משתדל להעביר בכל הזדמנות.
התרגיל המתמטי הלא הגיוני (הומוריסטי) מרמז לדעתי ששיווק זה לא תחום מדעי עם נוסחאות פלא…
אין ספק שהשקעתך ומסירותך ניכרים בפועלך.
נ.ב. מישהו ניסה לאתגר אותי ואמר “אם אתה חושב שהשיטה שלך כל כך טובה, תן לי לבחור לך תלמיד, קח לך חצי שנה, ותיצור מהפך”? היית נענית?
בברכה,
איל